מהלך היח"צ שגרם לרמטכ"ל לקחת אחריות

ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" נשא הרמטכ"ל הרצי הלוי נאום היסטורי ובו לקח אחריות על הזנחת הנושא הנפשי בקרב הפיקוד הצבאי. מדובר היה בשיאו של קמפיין חסר תקדים של "קבוצת בייסברג"  ומשרד הפרסום "בלאנקו" שזכה לאחרונה באוסקר של קמפיין השנה ביחסי ציבור

 עשרות אלפי לוחמים ולוחמות בישראל סובלים מפוסט-טראומה ועדיין – נכון לחודש ספטמבר האחרון אף רמטכ"ל מעולם לא דיבר בפתיחות ובאומץ על הצורך בהתמודדות נפשית של חיילים.

מדובר במעגל הרסני – כל עוד ראשי הצבא לא מכירים בנושא, החייל הפשוט בקצה לא ירגיש בנוח לדבר עליו ובטח שלא לטפל בעצמו.

עמותת "שומר אחי" עושה עבודת קודש בפעילותה השוטפת לייצר לגיטימציה במערכת הצבאית בכל הקשור לטיפול הנפשי. אלא שגם בתקשורת וגם בקרב הציבור הרחב – הנושא הזה קשה, ולמעט מקרי קיצון דוגמת זה של איציק סעידיאן יש כלפיו אדישות יחסית למי שזה לא נוגע לו ישירות. את המשימה לחולל את השינוי קיבלו משרד הפרסום "בלאנקו" ו"קבוצת בייסברג". "היה ברור לנו שכדי לעורר את הנושא, אנחנו צריכים לעשות משהו אחר", מספר אלמוג בייסברג, מנכ"ל קבוצת בייסברג. "עוד ראיון של מנכ"ל העמותה או עוד אייטם בחדשות לא יעשו את השינוי הנדרש. במקרה הזה לא מדובר בהעלאת מודעות לנושא מסוים אלא שינוי תפיסתי כולל של המערכת הגדולה ביותר בישראל – המערכת הצבאית".

על מנת לגרום לרמטכ"לים להתבטא בנושא – מיטב עורכי הווידאו של "בלאנקו" צללו אל הארכיונים של דובר צה"ל וערוצי החדשות וצפו בלמעלה מ-800 דקות של נאומי רמטכ"לים לאורך השנים.

מתוך הנאומים נדגמו מילים שונות ומהן הורכב הנאום שאף רמטכ"ל לא נשא מעולם.

נאום שמנפץ את הטאבו סביב נושא הטיפול הנפשי בצה"ל.

את הסרטון פרסמנו ברשתות החברתיות וגם שלחנו להם אותו ישירות. תוך זמן קצר היו לסרטון 950,000 צפיות אורגניות, תגובות רבות וגם פנייה מצד הרמטכ"לים שביקשו – תנו לנו לתקן.

לאחר שיחות ארוכות שניהלנו עם כל הרמטכ"לים החיים, נולדה ההיסטוריה הראשונה – מספר ימים לאחר פרסום הסרטון כל רמטכ"לי העבר הוציאו הודעה משותפת לתקשורת שנכתב כמעט מילה במילה מתוך הנאום שיצרנו.

הרמטכ"לים לשעבר – אביב כוכבי, גדי אייזנקוט, בני גנץ, גבי אשכנזי, דן חלוץ, משה יעלון, שאול מופז ואהוד ברק – כתבו: "זוהי הזדמנות עבורנו להוציא אמירה חדה וברורה: פגיעות בנפש כמוהן כפגיעות בגוף. יש לטפל בהן, אסור להזניח אותן. כרמטכ"לים שהקדישו מחייהם עשרות שנים למדינת ישראל וביטחונה, יש לנו חוב מוסרי והיסטורי עבור כל אותם רבבות לוחמים ולוחמות שעודם מתמודדים בלב ובנפש בכל יום ובכל שעה עם הזיכרונות, המראות וקולות המלחמה והקרבות. מותר שיכאב, מותר לבכות וחובה לטפל. זה לא בא על חשבון הכוח להילחם – ההיפך".

עצם הקריאה המשותפת הפכה מיד לכותרת ראשית ב-Ynet – אבל זו הייתה רק ההתחלה. "היה לנו ברור שרק אם הרמטכ"ל הנוכחי ידבר על הנושא, אפשר באמת יהיה לדבר כאן על תיקון", מספר בייסברג. "אחרי לא מעט שיחות והכנות פגשנו את דניאל הגרי, דובר צה"ל, ושוחחנו איתו על הנושא. הוא אמר שהקמפיין חשוב, ושגם עבורם זו הייתה קריאת השקמה – ושהוא לוקח על עצמו ללכת איתנו יד ביד ולעשות היסטוריה".

ב-19 בספטמבר ההיסטוריה התרחשה – בנאום שנשא הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס התייחדות עם חללי חטיבת הצנחנים, הוא סיפק התייחסות ראשונה של רמטכ"ל מכהן לנושא הפוסט-טראומה. "עלינו המפקדים לגלות אחריות גם כשמסתיים הקרב, ולעשות כל שניתן על מנת שלוחמינו יהיו שלמים – בגוף ובנפש בשנים שאחרי", אמר הלוי. "אם כשלנו בכך, אנחנו לוקחים אחריות ללמוד ולהשתפר".

ההכאה על חטא ולקיחת האחריות של הרמטכ"ל עוררו גלים בתקשורת עם עשרות כתבות שעסקו בנושא לצד ציוצים והדהוד ברשתות החברתיות. לאחרונה זכה הקמפיין גם בפרס הזהב בקטגוריית יחסי הציבור בתחרות "גרנות" הנחשבת ל"אוסקר" של עולם הפרסום ויחסי הציבור בישראל. "הקמפיין הזה הוא ההוכחה שבאמת הכול אפשרי", אומר בייסברג. "בתוך חודש אחד ממצב של אפס רמטכ"לים שהתייחסו לנושא – הגענו למצב של תשעה מתוך תשעה רמטכ"לים חיים כולל הנוכחי. כל זה נעשה בתקציב של 0 שקלים, ותוך רתימה של התקשורת וכל הצמרת הצבאית יחד איתנו".

 

 

קישור לכתבה המלאה:

https://www.ynet.co.il/news/article/hkf1thdy6

בלוגים קשורים

דילוג לתוכן